Školní rok 2020 - 21
Třídní vzdělávací program
Březen 2021
Jaro – Stonožka Anežka vítá sluníčko
Témata:
Jak a co se z čeho vyrábí
Otevíráme knihu
Když se rodí jaro-sejeme semínka
U babičky na dvorku
Hody, hody, doprovody
- učíme se řešit problémy, na které dítě stačí
- rozvoj všech smyslů, komunikativních dovedností, samostatně vyjadřovat myšlenky
- uplatňovat základní společenské návyky, respektovat druhé
- získané zkušenosti uplatňovat v praxi
- rozvíjíme prostorovou představivost
- učíme se chápat pojmy více, méně, stejně /porovnáváním, přiřazováním, …/
- poznáváme druhy materiálu a jejich využití / získávání/
- vážit si knih, čerpat ponaučení
- umět soustředěně sledovat četbu-převyprávět
- hrajeme si s písmeny /např. spojit obrázek s písmenem, …/
- určujeme hlásku na začátku slova, umět napsat svoje jméno
- zapamatovat si krátký text-nácvik říkanek
- jaro a jeho znaky, názvy jarních květin, keřů, vliv počasí na přírodu
- zahradnické činnosti-zakládáme bylinkovou zahrádku, ...
- domácí a hospodářská zvířata a jejich mláďata, význam, užitek, ...
- učíme se zvládat výtvarné techniky, upevňujeme nácvik správného stříhání
- umět po sobě uklidit, dokončit rozdělanou práci
- rozvíjíme hudební dovednosti vokální, instrumentální, pohybové-nácvik písní, hra na hudební nástroje, tanec
- rozvíjíme základní pohybové dovednosti, cvičíme na žebřinách, lavičce, žíněnce
- hrajeme si s míčem, skáčeme, podlézáme a přeskakujeme překážky, ...
- hrajeme pohybové hry - dodržujeme pravidla, umět prohrát
Plánované akce:
Sledování On-line divadelních představení – ND Liberec – dle nabídky
Pracovní listy: 202102221156.pdf (425001)
Co už umíme:
Písničky:
Zlatá rybka
Klouzanice
Písnička pro ptáčka
Kdo to Ťuká na okénko
My jsme malí muzikanti
Karneval
Básničky:
Chumelí
Masopust
Únor 2021
Témata:
Anežka muzicíruje
Projdeme se do pohádky
Maškarní merenda a Anežka
Dospěláci v práci
- Poznáváme druhy hudebních nástrojů
- Poslech hudby různých žánrů
- Hrajeme na rytmické nástroje, učíme se nové písně
- Zvyky a tradice-masopust, karneval
- Rozvoj poznatků z nejrůznějších oblastí života-druhy povolání, znát povolání svých rodičů
- Poslech pohádky, zhodnotit, čerpat ponaučení z přečteného textu
- Učíme se zpaměti krátké texty
- Vytváření skupin na základě společné vlastnosti, sjednocení, třídění ve skupině, vztah nadřazenosti a podřazenosti
- Rozvíjíme pohybové schopnosti v oblasti hrubé motoriky-skáčeme, házíme míčem, prolézáme a podlézáme různé překážky, hrajeme pohybové hry-dodržujeme pravidla
- Učíme se ovládat pohybový aparát, zachovávat správné držení těla
- Rozvíjíme jemnou motoriku, stříháme, skládáme papír, modelujeme, malujeme, pracujeme s různými výtvarnými materiály
- Učíme se vážit práce druhých, ke své přistupovat zodpovědně
- Odhadujeme své síly, hodnotíme svou činnost i kamarádů
- K úkolů přistupujeme zodpovědně
- Učíme se ovládat své chování, být tolerantní
Plánované akce:
Bobování na svahu u MŠ - bezpečnostní a hygienická opatření
Maškarní merenda 18.2. 2021 - volné téma
Pracovní listy:
Co už umíme:
Básně:
Koleda „Tři králové!
Zima
Písně:
Koleda „Tři králové“
Kdo to ťuká na okénko
Závody ne ledě
Leden 2021
Zima – stonožka Anežka staví sněhuláky
Témata:
- Kouzelné dveře do světa snění - My tři králové
- Zima, zima, zimička - jak se v zimě oblékáme
- Kamarádi z říše zvířat v nouzi
- Zimní sporty, radovánky
Třídíme předměty podle požadované vlastnosti, z hlediska nadřazenosti a podřazenosti
Rozvíjíme prostorovou představivost
Samostatně zvládat jednoduché pracovní úkony, dokončit činnost
Vedeme rozhovor, učíme se správně formulovat otázky, slovně reagovat, dodržujeme pravidla konverzace
Umět vyprávět vlastními slovy krátkou pohádku, příběh
Hrajeme si se slovy - rytmizace, určování dlouhých a krátkých slabik, grafické znázornění, tvoření protikladů
Učíme se zvládat koordinaci ruky a oka, rozvíjíme jemnou motoriku / výtvarné činnosti, hry s didaktickým materiálem, .../
Procvičujeme hru na hudební nástroje
Učíme se nové písně a říkanky
Rozšiřujeme poznatky o změnách v přírodě - pomáháme zvířatům a ptákům
Učíme se porozumět projevům emocí a nálad, umět se vypořádat se zklamáním, prohrou, neúspěchem
Zlepšujeme tělesnou a pohybovou zdatnost
Učíme se soustředit na činnost, odhadnout své síly, ocenit výkony druhých
Učíme se samostatně rozhodovat o svých činnostech
Učíme se rozeznávat nebezpečí okolo nás / led, sníh, doprava, .../
Plánované akce:
Prodloužené vycházky do přírody - krmení zvířat, ptáčků, ...
Podle sněhových možností - hry na sněhu, bobování na mírném svahu
/Pokud situace dovolí/
Co už umíme:
Písně: vánoční koledy a písně s vánoční tématikou
Říkanky: vánoční říkanky a koledy
Pracovní listy. 202012141150.pdf (397093)
Prosinec 2020
Zima – stonožka Anežka staví sněhuláky
Témata:
- Když se čerti ženili
- Vánoční zvyky
- Těšíme se na Ježíška
Zahájení Adventu, poznáváme význam, tradice, zvyky a obyčeje
Vytváříme skupiny dle určených vlastností-barva, tvar, velikost, druh, umět zdůvodnit proč prvek do skupiny patří, proč ne
Vypracováváme pracovní listu k týdenním tématům
Malujeme, stříháme, lepíme, navlékáme - vyrábíme vánoční přáníčka, ozdoby, dárky
Určujeme hlásku na začátku slova
Umět samostatně převyprávět vyslechnutý text, zachytit hlavní myšlenku
Zpíváme, recitujeme – vánoční téma
Procvičujeme zacházení s dětskými hudebními nástroji
Učíme se respektovat předehru, mezihru, ...
Plníme úkoly z programu "Se sokolem do života" s opičkou Haničkou
Učíme se řešit problémy
Procvičujeme soustředěnost, pozornost, paměť, logické myšlení, ...
Rozvíjíme citové vztahy, schopnost je plně prožívat
Procvičujeme jemnou a hrubou motoriku, grafomotoriku
Plánované akce:
4.12. 2020 - Mikulášská nadílka v MŠ - dopoledne
- "Den všech čertíků a andílků" - celý den
15.12. 2020 - dopolední vánoční nadílka pro děti
Pracovní listy: 202011231042.pdf (319367)
Co už umíme:
Písně:
Meluzína
Zajíci na klouzačce
Kapr
Sněhulák
Miminko
Básně:
Moje tělo
Listopad 2020
Anežčin podzim ve školce – stonožka Anežka a my
Témata:
Barevný týden-proletíme duhou
Anežka zní své tělo-vím, co jím
Anežko, kde jsem se tu vzal?
Kouzelných pět smyslů
- Porovnáváme předměty podle barvy, velikosti, druhu,
- Porovnáváme délku, pojmy krátký, delší, nejdelší
- Řešíme labyrinty, vytváříme cesty dle určené délky
- Pojmenováváme základní a doplňkové barvy, hry s barvami
- Osvojujeme si poznatky o těle / pojmenovat viditelné části a některé vnitřní orgány včetně
- pohlavních/
- Učíme se, co je našemu zdraví prospěšné, co naopak škodí – zdravý životní styl, učíme se chránit své zdraví a zdraví druhých
- Učíme se znát telefonní čísla záchranných složek a jak reagovat
- Učíme se chránit před nebezpečnými vlivy, vytvářet zdravé a bezpečné prostředí
- Učíme se chránit své osobní soukromí, bránit se projevů ubližování a ponižování, poznáváme sami sebe, získáváme důvěru ve své schopnosti, rozvíjíme ohleduplnost
- Snažíme se hovořit ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřovat své myšlenky,
- slovně reagovat
- Seznamujeme se s knihami - projevovat zájem o knížky
- Seznamujeme se s novými písničkami a říkankami, učíme se zvládat základní hudební dovednosti
- Rozvíjíme fyzickou zdatnost – pokračujeme v projektu „Se sokolem do života“
- Rozvíjíme hrubou a jemnou motoriku
- Učíme se správně zacházet s drobným nářadím, výtvarnými pomůckami
Plánované akce:
Veškeré akce jsou zatím zrušeny – nákaza Covid 19
O veškerých změnách budou podány včas informace na webových stránkách MŠ
pracovní listy ŽT listopad.pdf (440509)
Co už umíme:
Písničky:
Když prší
Jaro, léto, podzim, zima
Neposedné kapičky
Čarodějnice
Písnička o meluzíně
Básničky:
Drak
Ovoce a zelenina
Muchomůrka
Zavírám, zavírám les
Říjen 2020 - Anežčin podzim ve školce - malujeme podzim s Anežkou
Témata:
Co umí vítr a déšť - "Drakiáda"
Zamykání lesa se skřítkem Tajchmánkem
Jak je rok dlouhý, kam utíká čas
Vyrábíme strašidýlka
- Podzim a jeho znaky, správně pojmenovat přírodní jevy
- Procvičujeme prostorovou orientaci vzhledem ke své osobě pomocí předložek
- Učíme se správně pojmenovat časové pojmy - ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, den, noc, dnes, včera, zítra, ...
- Seznamujeme se s názvy geometrických tvarů, správně je pojmenovávat, vyhledávat
- Vytváříme skupiny podle barvy, velikosti, tvaru - v prostoru i na ploše
- Učíme se kultivované a výrazné recitaci, rozlišujeme poezii a prózu
- Soustředěně vnímat text, čerpat ponaučení z četby
- Rozvíjíme fonematický sluch a sluchovou paměť
- Rozvíjíme zrakovou paměť formou hry s obrázky
- Učíme se nové písně - respektovat předehru, mezihru, hrajeme na dětské hudební nástroje
- Malujeme, stříháme, lepíme, používáme různých druhů materiálu
- Rozvíjíme jemnou a hrubou motoriku
- Cvičíme na lavičce, žíněnce, procvičujeme různé druhy lezení, skoků, chůze – projekt „Se sokolem do života“
- Rozvíjíme pozitivní vztahy k přírodě, citlivost a ohleduplnost k druhým, podporujeme přirozené poznávací city, tvořivost, fantazii, představivost
Plánované akce:
13.10. 2020 divadlo v MŠ – „Loupežnická pohádka“
21.10. 2020 návštěva knihovny ve Vesci – program „Pohádkové dobrodružství“
Zahájení projektu „Navlékáme korálky pro stonožku Anežkou“
Zahájení „Bubnování pro radost“
Co už umíme:
Básně:
Stonožka Anežka
Ovoce a zelenina
Písně:
Zpívejme si zpívejme
Maluje sluníčko
Velké malování
Zdravé tělo
pracovní listy: 202009290659.pdf (391176)
září 2020
Anežčin podzim ve školce
Témata:
Stonožka Anežka vítá kamarády
Stonožka Anežka průvodkyní školičkou
Plody podzimu na zahradě
Plody podzimu na poli - bramboriáda
- poznáváme nové kamarády, prostředí, pí učitelky a jejich jména, své nové značky
- orientujeme se ve školním prostředí a okolí MŠ
- dozvídáme se nové věci / to je pro nás zajímavé/
- poznáváme a upevňujeme znalosti názvů ovocných stromů a jejich plodů, zeleniny, jejich
- důležitost pro život člověka
- znát význam pojmu „zdravý životní styl“, zapojení do programu "Zdravá výživa"
- učíme vyjadřovat samostatně své myšlenky / dojmy z prázdnin, …/, nasloucháme druhým
- učíme nazpaměť krátký text – nové říkanky a básničky
- učíme se nové písně, doprovázíme se na dětské hudební nástroje
- rozvíjíme pohybové dovednosti a schopnosti
- učíme se dodržovat pravidla bezpečné hry a pohybu v prostoru i venku / chůze po chodníku
- a vozovce, neházet s hračkami, …/
- poznáváme pravidla společného soužití
- učíme se zacházet s různými materiály
- kreslíme, malujeme
- pozorujeme přírodu
Plánované akce:
- zahájení projektu "Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky", rozvoj pohybových dovedností, poznání.
Pracovní listy: prac.listy 9.2020.pdf (324435)