Školní rok 2020 /21:
V Modré třídě máme zapsáno celkem 24 dětí, ve věku 4-6 let, 13 děvčat + 11 chlapců.
S dětmi pracujeme podle školního vzdělávacího programu: „Po celý rok se stonožkou Anežkou“, který je zpracován v souladu s RVP PV a ŠVP PV. Témata integrovaných bloků jsou rozpracována v týdenních plánech, které jsou vždy v pondělí vyvěšovány na nástěnce u schodů do modré třídy.
třídní učitelky:
Bc. Irena Kunová
Taťána Chvalinová
Hlášky dětí z loňského roku:
Rada kamarádovi:
„Popros si paní učitelku, ať Ti to pomůže zazipnout.“
„Když budeme křičet, tak si utratíme hlas a máme jenom jedny zbukýnky.“
Ve výtvarných a pracovních činnostech využíváme různorodý materiál, snažíme se, aby si děti vyzkoušely co nejvíce výtvarných technik přiměřených jejich věku (kresba, malba, tisk, modelování, koláž atp.)
Hudební činnosti doprovázíme hudebními nástroji: klavír, flétna, kytara, bubínky. Poskytujeme dětem bohatý repertoár písní a pohybových her se zpěvem, děti doprovází hudbu hrou na Orffovy nástroje nebo na tělo.
Pohybové činnosti se prolínají do ostatních činností v průběhu celého dne, v pohybových chvilkách, formou pohybových her, rozcviček a při nácviku písní a básní, které jsou rovněž doprovázeny pohybem.
V letošním roce se opět zapojíme do sokolského projektu pro předškolní děti „SE SOKOLEM DO SVĚTA“
Environmentální činnosti zařazujeme hlavně při pobytech venku, děti získávají kladný vztah k přírodě a povědomí o důležitosti její ochrany. Na tento školní rok jsme zajistili opět i několik programů ve spolupráci se ZOO Liberec, Střediskem Divizna a Střevlík.
Nabízíme dětem nadstandardní aktivity: „Zdravé dýchání se zobcovou flétnou", Bubnování pro radost, lyžařský výcvik, zpěv ve sboru Barvičky, účast na výtvarných soutěžích. Dále se zaměřujeme na logopedickou prevenci a mluvní průpravu, jejímž cílem je vést děti ke správnému používání mateřštiny. Při výuce využíváme interaktivní tabuli, která je nám k dispozici ve žluté třídě a nově také 3D panel v modré třídě. Zaměřujeme se cíleně na environmentální výchovu dětí, snažíme se co nejvíce pobývat venku, samozřejmě s ohledem na počasí. Rodiče informujeme o zájmových aktivitách pomocí třídních nástěnek v šatně dětí a na schodišti vedoucím do Modré třídy, zároveň na webových stránkách školy.
ENVIRONMENTÁLNÍ PROGRAM
Tento celoroční projekt byl zařazen v rámci výchovného vzdělávání a je koncipován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Respektuje veškerá jeho pravidla a požadavky na předškolní vzdělávání, vychází však také z konkrétních podmínek a možností školy.
Program navazuje na tyto záměry RVP PV: „vytvoření elementárního povědomí u dítěte o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí – počínaje nejbližším okolím a konče globálními problémy celosvětového dosahu – a vytvoření elementárních základů pro otevřený a odpovědný postoj dítěte k životnímu prostředí.“ (citováno z RVP)
Každý člověk může svým chováním životní prostředí (svět kolem nás) ovlivnit.
Motto programu:
- Znám některé problémy životního prostředí, vím, jak sám mohu pomoci životní prostředí chránit.
- Chování v přírodě, v lese, na výletě apod.
- Vím, jak pomoci zvířatům, sami to nedokážou
- Proměny přírody v jednotlivých ročních obdobích.
- Les a jeho význam
- Když se řekne „voda.“
- Venkov dříve a nyní, jak si lidé snažili usnadnit práci na poli a k čemu to vedlo?
- Zvířata mám rád, ale můžu se jich dotýkat, kdy a jak se mi zlíbí?
- Proč mám přírodu rád?
PROJEKT MLUVNÍ PRŮPRAVY
Učíme děti mluvit a vyprávět aneb Sedmero pohádek o sedmi kouzelnících.
Cíl: Vést děti ke srozumitelné a znělé mluvě
Metoda: pomocí sedmi pohádek o kouzelnících, každý z nich ovládá jednu ze sedmi mluvních
dovedností
Využitý materiál: kniha“ Učíme děti mluvit“ + CD, Václav Martinec
Metodika“ Sedmička zdravé mateřštiny“ Václava Martince
Způsob provedení: Děti budou seznámeny s úvodní pohádkou z celku
Procvičování metodiky bude probíhat ve skupinách, během dne i při pobytu venku
ŘÍJEN: Úvodní příběh.
Seznámení s kouzelníkem Bijákem stoletým a jeho magickým kinematografem. Poznáme i šišlajícího Tomáše a kuňkající Bětku. Problém vyřeší kouzelník Biják a jeho sedm pomocníků – sedm Mágů Mluvené Mateřštiny
LISTOPAD: 1)Pohádka dýchací
O maxifuku čaroděje Větrníka .
(metodika -princip správného dýchání při mluvě)
PROSINEC: 2)Pohádka volací
O dalekonosném hlasu Mááááága dááálek dalekýýýých.
(metodika - volání do dálky, vokály krátké a dlouhé)
LEDEN: 3) Pohádka vystřelovací
O pistolníkovi Prskavkovi Prdlivkovi a o výbuchu v jeho kouzelných ústech
(metodika - lék na línou pusu, vokály tlusté a tenké
ÚNOR: 4) Pohádka krkolomná
O čaroději Pečlivkovi Přesňáčkovi
(metodika - princip dýchání a výslovnosti u souhlásek)
BŘEZEN: 5) Pohádka ptačí neboli muzikantská
O čarodějovi se zlatem v hrdle
(metodika - správná výslovnost hlásek abecedy)
DUBEN: 6)Pohádka divadelní
Kouzelník Principál je stvořitelem pohádkových postav i mluvících zvířátek
(metodika - proměny hlasu- barva hlasu, tempo a dynamika)
KVĚTEN: 7) Pohádka korunovační
O kouzelníku Bijákovi, králi všech pohádkových králů
(metodika – vyprávění pohádky)
Komunitní kruh:
Probíhá každé pondělí ráno, vyprávíme si o zážitcích dětí z předcházejících dnů, o tom, co děti zajímá, navozujeme téma týdne a hovoříme o aktivitách, kterých se budeme účastnit.
Pravidla třídy:
POŘÁDKOVÉ PRAVIDLO
Uklízíme po sobě, s hračkami zacházíme opatrně.
PRAVIDLO VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ
Chováme se hezky ke kamarádům, pomáháme si, mluvíme spolu o tom, co nás trápí.
PRAVIDLO KOMUNIKACE
Mluvíme tiše, klidně, zdvořile, nasloucháme ostatním.
BEZPEČNOSTNÍ PRAVIDLO
Běháme jen venku, ve třídě chodíme pomalu, učíme se ovládat své pohyby.
PRAVIDLO PRO POSLECH V MÍSTNOSTI
Umím se ztišit, dívat se na toho, koho poslouchám a následuji pokyny.
Co by mělo dítě v průběhu školního roku zvládnout
Věk 4 - 5 let
- používat kapesník, obout a vyzout boty, správně používat lžíci (ve druhém pololetí postupně příbor), prostřít stůl a odnést po jídle nádobí
- uložit oblečení na určené místo, protřepat polštářek a přeložit přikrývku, zapínat a rozepínat knoflíky, samostatně se umýt a utřít, česat se s dopomocí
- přenášet lehké předměty a hračky, zapojovat se do úklidu třídy
- vytrhávat jednoduché útvary z papíru, nalepovat, jednoduše manipulovat s nůžkami, mačkat papír, skládat, překládat růžek, navlékat korále, uvázat uzel na tkaničce
- chodit po schodech nahoru a dolů se střídáním nohou, samostatně splnit jednoduchý úkol
- znát své jméno a příjmení, bydliště, jména kamarádů, dětí z MŠ
- poznat a pojmenovat několik květin, zvířat, ovoce, zeleninu, předměty denní potřeby
- rozlišovat rozměry (dlouhý – krátký, velký – malý, široký – úzký)
- znát 4 – 5 říkadel, zazpívat písničku s oporou o hlas dospělého, později samostatně
- umístit předměty správně podle pokynů (před, nad, pod, vedle)
- poznat kruh, čtverec a trojúhelník, poznat barvy na semaforu a co znamenají
- pozdravit, požádat a poděkovat
- uvolněně kreslit podle vlastní volby i zadání, manipulovat se štětcem a barvou, modelovací hmotou, znát základní barvy
Věk 5 - 6 let
- znát své jméno a příjmení, adresu bydliště a MŠ, svůj věk, vyjmenuje členy své rodiny a zná jejich profesi, zná jména a příjmení svých učitelek v MŠ
- pojmenovat prostory doma, u lékaře, v MŠ, obchodě, pojmenuje známé budovy v okolí bydliště a MŠ
- znát pravidla chování na silnici (signalizace, dopravní značky, dopravní prostředky)
- poznat vlajku ČR a prezidenta republiky
- vyjmenovat názvy dnů v týdnu, roční období a charakterizovat počasí, časové období – ráno, dopoledne….
- znát i vedlejší barvy a odstíny, nakreslit postavu, zvíře, dopravní prostředek, správně držet psací náčiní, modelovat složitější věci – lidskou postavu atp.
- poznat a pojmenovat geometrické tvary – kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník
- pojmenovat části lidského těla, dělit rostliny podle toho, kde rostou – luční, zahradní, zvířata podle toho, kde žijí – domácí, lesní…, pojmenuje oblečení a určí, k jakému počasí je vhodné
- určit polohu hned před, hned za, první, poslední, uprostřed, řadit předměty podle velikosti
- rozpoznat druhy materiálů – sklo, papír, dřevo atp. a jejich vlastnosti
- používat číselnou řadu do 6 (event. do 10)
- navazovat řečový kontakt s dospělými a vrstevníky, rozkládat slova na slabiky, poznat hlásku na začátku a konci slova, správně vyslovovat hláskové shluky, odvodit množné číslo, vystihnout základní charakterové vlastnosti hrdinů z příběhů a pohádek, soustředěně poslouchat čtený text, dokončit započatý příběh, porozumět vtipu, používat rozvité věty
- vystoupit a sestoupit na žebřík, stát na jedné noze, vybíhat z dané mety, skákat do dálky i do výšky, házet jednoruč i obouruč na cíl, chytat
- samostatně dodržovat pravidla hygieny a sebeobsluhy, jíst celým příborem, prostřít, zavázat kličku na tkaničce, stříhat, nalepovat, skládat papír
- samostatně splnit náročnější úkol, zhodnotit své jednání, být ohleduplný, zdvořilý, udržovat pořádek ve svých věcech
- samostatně zpívat píseň, přednášet báseň, vyjádřit hudbu pohybem, poznat známé písně, rozlišit pochod, ukolébavku
KONZULTAČNÍ HODINY S RODIČI
dle ústní dohody s pedagogy
REŽIM DNE V MODRÉ TŘÍDĚ
6,30 - 8,00 hod |
postupný příchod dětí do oddělení, hry dle individuálního zájmu a volby dětí, výtvarná činnost |
8,00 – 8,30 hod |
komunitní kruh, tělovýchovná činnost |
8,30 - 9,00 hod |
hygiena, svačina |
9,00 - 9,30 hod |
řízená činnost dle plánů |
9,30 - 11,30 hod |
pobyt venku – tematické vycházky dle plánu, využití zahrady MŠ |
11,30 – 12,15 hod |
převlékání, hygiena, oběd |
12,15 – 14,15 hod |
hygiena, převlékání, odpočinek na lůžku (klidové činnosti pro děti s menší potřebou spánku) |
14,45 – 16,30 hod |
řízená činnost dle plánů hry v zájmových koutcích individuální činnost pobyt na zahradě podle počasí |
Specializované poradenství:
Pedagogicko psychologická poradna:
Truhlářská ul. 3, Liberec 2, tel:482 710 517, 485 113 006
Specálně pedagogické centrum pro děti s vadami řeči:
E.Krásnohorské 921, Liberec 14, tel: 482 416 440 – 443
Logopedie:
Logopedické ordinace v Dětské poliklinice-Masarykova 699/9, Liberec
Mgr. Veronika Sládková-771 150 888
Mgr. Zdenka Janoušková-Masarykova 699/9, 460 01 Liberec, 606 547 105
Mgr. Berenika Pajkrtová-Masarykova 699/9, 460 01 Liberec,771 144 888
Mgr. Rossmanová-nemocnice Liberec, Husova 10, tel. 485 312 600
PaedDr. M. Jancíková - B.Němcové 7, Jablonec n N., tel 605 230 152, areál Jedličkova ústavu Liberec, tel. 605 230 152, jancikovam@seznam.cz
Mgr. H. Vacková - Husova 21/13, Liberec tel.775 293 332, vackova.helena@centrum.cz
Mgr. Petra Krčmářová - Na Pískovně 667/44, Liberec - Liberec XIV-Ruprechtice, 46014, tel. +420 737 942 766
Mgr. Kateřina Povová, tel: +420 606 174 158