Školní rok 2020 - 21
Březen – Anežka se probouzí
Naše cíle: : Rozlišit a pojmenovat materiály a výrobky, které nás běžně obklopují, upevnit si znalosti o tříděném odpadu, Osvojit si poznatky o jarním období, Vést ke správnému zacházení s knihami a probouzet zájem o knihu, Seznámit s tradicemi a zvyky Velikonoc
Témata:
1) Jak a co se z čeho vyrábí
- Hrátky se zvukem
- Píseň – Třídíme odpad
2) Otevíráme knihu
- Seznámení s písmenky
- Readmio – interaktivní pohádka se zvukovými efekty
3) Když se rodí jaro – sejeme semínka
- PH – Uvijeme věneček
- Píseň – Hřej, sluníčko, hřej
- Na jaře
- Aktivní zahradničení na šk. zahrady – jarní úklid
4) U babičky na dvorku
- Dramatizace pohádky – O slepičce a kohoutkovi
- Sluchové hrátky – poznávání hlasu zvířat
5) Hody, hody doprovody
- Hra – Který zajíček se schoval (orientace v prostředí)
- Pletení pomlázky
Cvičení s prvky jogy :
- Posilování břišních a zádových svalů a krční páteře
- Cvik – krokodýl, kobra
Logopedická cvičení:
- upevňování pozice jazyka pro bě, pě, vě, mě, ď, ť, ň
Projekty:
- Čteme se stonožkou Anežkou – připevnit 6 článek
- Děti dětem – nahrání videa pro děti ze spřátelené školky
- Anežka na návštěvě – pokračujeme v „pronájmu“ Anežky na víkend. Za každý víkend a následnou písemnou práci získává rodina 10 knoflíků
ÚNOR 2021 - BAREVNÝ SVĚT STONOŽKY ANEŽKY
NAŠE CÍLE:
- Prožívat a projevovat emoce
- Seznamovat se s tradicemi
- Rozvíjet schopnost spolupracovat ve skupině
- Upevňovat sebejistotu, rozvíjet schopnost tvořit podle instrukcí
TÉMATA:
- ANEŽKA MUZICÍRUJE – 1. 2. – 5. 2. 2021
- Pokus o pantomimu – hádanky „na co hraju“
- Seznámení a upevňování písně „Muzikantská rodina“- hra na tělo
- Hra na papírové bubínky
- PROJDEME SE DO POHÁDKY – 8. 2. – 12. 2. 2021
- Seznámení s pohádkou F. Hrubína „Perníková chaloupka“ – pokus o dramatizaci
- „Zvířátková kapela“ – vyjádřit píseň zvuky zvířat
- Umět pochopit jednoduchý protiklad – Popletené pohádky
- MAŠKARNÍ BÁL S ANEŽKOU – 15. 2. – 19. 2. 2021
- Seznámení s písní „Červená Karkulka“ – hra na tělo, rytmizace textu
- „Rej v maskách – karneval v MŠ
- Umět seřadit předměty téhož druhu podle velikosti
- DOSPĚLÁCI V PRÁCI – 22. 2. – 26. 2. 2021
- Seznámení s říkadlem „Pekař peče housky“
- Poslech a seznámení s písní „Bez práce nejsou koláče“ – vysvětlení co toto rčení znamená
- Výroba ovocného salátu – bezpečnost při práci
CO NÁS ČEKÁ:
- Ekologická vycházka ke krmelci – pomáháme zvířátkům v zimě – dle aktuální situace PES a předpovědi počasí – bude včas vyvěšené na nástěnce
- 18. 2. 2021 – „Maškarní rej v MŠ“ – na volné téma
- Prodloužená vycházka do Vesce – návštěva místní pošty za účelem odeslání dopisu dětem ze spřátelené MŠ z Francovy Lhoty
LOGOPEDICKÁ PREVENCE - uvolňovací cviky mluvidel a upevňování pozice pro souhlásky v, h, ch, k, f, g
CVIČENÍ S JOGOU – upevňovat známé cviky a správné dýchání, zařazovat cviky nové – „Plameňák“ – upevňovat rovnováhu
PROJEKTY TŘÍDY:
ČTEME SE STONOŽKOU ANEŽKOU - připevnit další článek těla stonožky Anežky a dále zapisovat čtené knihy a pohádky
ANEŽKA NA NÁVŠTĚVĚ
Dle nasmlouvaného rozpisu si v daný pátek určená rodina odnese domů stonožku Anežku, která s nimi prožije víkendový program, který společně zdokumentují a přinesou do MŠ i se stonožkou Anežkou.
BUBNUJEME CELÝ ROK
Procvičování hry v menších skupinách s reakcí na zrakový signál.
Nácvik střídání zpěvu a hry ve velké skupině
DĚTI DĚTEM
Společně napsat a odeslat dopis dětem ze spřátelené MŠ z Francovy Lhoty
Leden 2021 – Stonožka Anežka v zimě
Naše cíle: Osvojení některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení a psaní, další formy sdělení verbální a neverbální, získat základní povědomí o znacích zimy, seznámení s životem zvířat v zimě, umět rozpoznat hrozící nebezpečí spojené se sněhem a ledem
Témata:
- „ My tři králové“- kouzelné dveře do světa snění
- PH – Kutálená
- Využití netradičních hud.nástrojů (instalaterské trubky)
- Zima, zimička – jak se v zimě oblékáme
- Píseň – Zimní radost
- Hudební pexeso
- Hrajeme si na moderátory počasí
- Kamarádi z říše zvířat v nouzi
- Výroba lojových koulí
- Tanec – Vrabec a sýkorka
- Zimní sporty a radovánky
- Píseň – Dva mrazíci
- Hrubá motorika – překonávání překážek na lyžích z kartonů
Cvičení s prvky jogy :
- Upevňování energie v těle,naučených cviků
- Cvik – Tygřík
Logopedická cvičení:
- Upevňování pozice hlásek – v,h, ch, k, f, g
- Uvolňovací cvičení mluvidel
Projekty:
- Čteme se stonožkou Anežkou – připevnit 4 článek
- Děti dětem – nahrání videa pro děti ze spřátelené školky
- Anežka na návštěvě – pokračujeme v „pronájmu“ Anežky na víkend. Za každý víkend a následnou písemnou práci získává rodina 10 knoflíků
PROSINEC - ADVENT STONOŽKY ANEŽKY
Naše cíle: Upevňování tradičních hodnot Vánoc a času adventního. Rozvíjení smyslového a citového vnímání tradic. Umět pozitivně vnímat tradiční vánoční zvyky
1/ KDYŽ SE ČERTI ŽENILI – 30. 11. – 4. 12. 2020
Seznámení s básní „Mikuláši, andílku“
Píseň „S čerty jsou i žerty“ - nácvik písničky pro Mikuláše
4. 12. 2020 - ČERTÍ REJ V MASKÁCH – nadílka s Mikulášem
2/ VÁNOČNÍ ZVYKY – 7. 12. – 18. 12. 2020
15. 12. 2O20 – „Vánoční veselice“ – v dopoledních hodinách nadílka pro děti
3/ TĚŠÍME SE NA JEŽÍŠKA – 21. 12. – 23. 12. 2020
Pokus o dramatizaci vánočního příběhu o Ježíškovi – hra na divadlo
Poslech vánočních koled z CD nazpívaných dětmi, pokus o pohybové vyjádření vlastních
citových prožitků
Opakování všech známých písní se zimní a vánoční tematikou
Prodloužená vycházka do lesa ke krmelci – nadílka pro zvířátka – dle možností a počasí
CVIČENÍ S JOGOU – upevňování známých cviků, procvičování správného dýchání při cvičení, upevňování správného držení těla, cvik – beruška, motýlek
LOGOPEDICKÁ CVIČENÍ – uvolňovací cviky mluvidel, klást důraz na správnou výslovnost a artikulaci, upevňování pozice pro souhlásky v, h, ch, k, f, g
PROJEKTY TŘÍDY
ČTEME SE STONOŽKOU ANEŽKOU – připevnění dalšího dílku těla stonožky Anežky a zapisovat čtené pohádky, knížky…
ANEŽKA NA NÁVŠTĚVĚ – dle harmonogramu si berou děti a rodiče Anežku domů na předem domluvený víkend
CO NÁS ČEKÁ
- 4. 12. 2020 – „ČERTÍ REJ“
- 15. 12. 2020 – VÁNOČNÍ VESELICE v MŠ
- Prodloužená ekovycházka ke krmelci spojená se zdobením stromečku pro zvířátka – dle počasí – aktualizace bude viset na nástěnce – dle možností
- Návštěva centra Liberce – vnímání atmosféry vánočního města, návštěva výstavy na radnici „Vánoce očima dětí“ – dle možností
- návštěva výstavy betlémů - kostel Rochlice
Listopad 2020 – STONOŽKA ANEŽKA A MY
Naše cíle: Všímáme si barevnosti života kolem sebe, pěstovat návyky zdravého stravování, umět využívat všechny smysly, uvědomění si soudržnosti člověka a přírody, přijatelnou formou seznámit děti se zrozením a vývojem života
Témata:
1) Proletíme duhou (Barevný týden) - Každé dítě přijde v daný den oblečené v dané barvě dne:
Pondělí – modrofialové
Úterý – žluté
Středa – zelená
Čtvrtek – bilý
Pátek - červený
2) Anežka zná své tělo- vím, co jím- vaříme šípkový čaj
- Hudební hrátky – Rádio
3) Anežko, kde jsem se tu vzal?
– píseň „Človíček“
- PH „Vajíčko“
4) Kouzelných 5 smyslů
– hrátky se zvukem – zvukové pexeso
- pečeme bramborové placky
- kouzelná krabička
Cvičení s prvky jogy :
-upevňování správného dýchání ve všech polohách
-cvik – Strom ve větru, Zajíček
Projekty:
1) Čteme se stonožkou Anežkou – připevnit druhý článek
2) Děti dětem – nahrání videa pro děti ze spřátelené školky
3) Anežka na návštěvě – pokračujeme v „pronájmu“ Anežky na víkend. Za každý víkend a následnou písemnou práci získává rodina 10knoflíků
MIMOŘÁDNÝ ÚKOL STONOŽKY ANEŽKY: 1knoflík za každý den, kdy přijde dítě v dané barvě v týdnu PPROLETĚT DUHOU - viz nástěnka třídy
Říjen 2020
Téma: MALUJEME PODZIM S ANEŽKOU
Naše cíle:
§ Upevňování poznatků o životě ve volné přírodě
§ Seznámení dětí se znaky podzimního období
§ Rozvoj hrubé i jemné motoriky
§ Učit se mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka
Podtémata:
1. PLODY PODZIMU V LESE – 29. 9. – 2. 10. 2020
· Seznámení s pohybovou hrou „Veverka Čiperka“
· Poslech a pokus o dramatizaci pohádky „Paleček a jeho kamarádi“
· Seznámení a pohybové vyjádření tanečku „Muchomůrka“
2. DRAKIÁDA - CO UMÍ VÍTR A DÉŠŤ – 5. 10. – 9. 10. 2020
· Seznámení s říkankou „Drak“
· Upevňování písně „Skřítci Podzimníčci“ – porozumět textu
3. ZAMYKÁNÍ LESA SE SKŘÍTKEM TAJCHMÁNKEM – 12. 10. – 16. 10. 2020
· „Budka v lese“ – seznámení a poslech pohádky – pokus o dramatizaci
· Zpěv písně „Já do lesa nepojedu“ – doprovod na rytmické nástroje
4. JAK JE DLOUHÝ ROK – KAM UTÍKÁ ČAS – 19. 10. – 23. 10. 2020
· Seznámení s novou písní „TRPASLÍCI“ – učit se vytleskávat rytmus
· Rozvoj mluvních dovedností, hra na hádanky, rytmizace slov – seznámení s říkankou „Podzim“
5. VYRÁBÍME STRAŠIDÝLKA – 26. 10. – 30. 10. 2020
· Dlabání dýně – seznamování s českými strašidly
· Diskotéka pro strašidla – improvizovaný pohyb na reprodukovanou hudbu
LOGOPEDICKÁ CVIČENÍ - uvolňovací cviky pro rty a jazyk
JOGA
· Seznámení s relaxační hudbou a s motivační básní
· Nácvik správného dýchání
· Učit děti vnímat svoje tělo
BUBNUJEME CELÝ ROK
· Seznámení s bubínky, s pravidly hry na ně – reakce na zrakový signál
· Seznámení a nácvik základních úderů
PROJEKTY ČERVENÉ TŘÍDY
v ČTEME SE STONOŽKOU ANEŽKOU
Úkol: s pomocí učitelky připevnit první článek těla stonožky Anežky (vzhledem k situaci Covid-19 nemohou rodiče vstupovat do třídy), na který se bude zapisovat vše, co rodiče dětem čtou – vše je připraveno při vstupu do ČT
v DĚTI DĚTEM
Odeslání motivačního dopisu pro děti spřátelené MŠ s žádostí o přátelskou komunikaci
v ANEŽKA NA NÁVŠTĚVĚ
Možnost rodičů si „zarezervovat“ stonožku Anežku na některý z následujících víkendů. V daný víkend si odnesou jejich děti stonožku domů a budou s ní sdílet – i písemně – všechny jejich plánované aktivity
ODPOLEDNÍ SPOLEČNÉ TVOŘENÍ S RODIČI - informace na nástěnce u ČT – „Podzimní variace z přírodnin“
Během týdne od 12. 10. – 16. 10. 2020 – polodenní výlet k veseckému lesu – „ZAMYKÁNÍ LESA“ – informace na nástěnce, aktuálně budeme řešit dle počasí
Úterý 13. 10. 2020 od 9,00h – „ LOUPEŽNICKÁ POHÁDKA“ na MŠ – divadlo „Rolnička“ -
ZÁŘÍ – Stonožka Anežka všechny vítá
Cíle: Seznámení dětí s prostředím školy a jednotlivých tříd. Jejich adaptace na nové prostředí, podněty i osoby. Seznámení s režimem tříd. Vytváření společných společenských a sociálních vazeb a hranic specifických pro danou skupinu ve třídě. Pozitivní vnímání pobytu v mateřské škole.
Témata:
1) Stonožka Anežka všechny vítá
- Seznámení s prostředím a kamarády
- Básnička komunikativního kruhu: Velké kolo uděláme
2) Anežka průvodkyní školičkou
- Píseň – Trpaslíci , Pojď za námi
3) Plody podzimu na zahradě
- PH – Pan čáp ztratil čepičku
- Kimova hra – Koš ovoce
4) Plody podzimu na poli – bramboriáda
- Báseň – Brambora
- Zdravá 5 – příprava zeleninového salátu
Projekty: Všechny projekty třídy budou realizovány od října. Rodiče budou informováni na třídních schůzkách, na nástěnce třídy a osobně třídními učitelkami.
Celý měsíc září je adaptační, jak ze strany dětí, rodičů tak i třídních učitelek.